Sicilia: terra da scoprire
7. Pagine dell'insegnante
7. Pagine dell'insegnante
De originele versie van deze Quest is ontwikkeld in het kader van het vak Ontwerpen, onderdeel van de eerstegraads-lerarenopleiding van het ILO (onderdeel van de UvA). De originele versie is geadapteerd om tegemoet te komen aan een aantal beperkingen (in tijd en in capaciteit van de deelnemende leerlingen) die in de praktijksituatie op mijn stage-school bleken te gelden.
Binnen het vak Ontwerpen dient een kleinschalig onderzoek te worden gedaan n.a.v. een probleemdiagnose uit de schoolpraktijk, waarvoor vervolgens een leertaak wordt ontworpen.
De TalenQuest "Sicilia: terra da scoprire" is ontworpen als middel om te testen of een TalenQuest wellicht beter dan de 'papieren' leergang kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen wanneer het gaat om leesvaardigheidstaken, door gebruik te maken van een combinatie van ICT-middelen en een taakgerichte opdracht, waarbij middels aspecten van samenwerkend leren en zelfstandig werken gewerkt wordt aan de vervaardiging van een concreet produkt.
Doelgroep van de oorspronkelijke TalenQuest zijn leerlingen uit de derde en vierde klas VWO die reeds ruim halverwege hun eerste lesjaar Italiaans zijn. De geadapteerde versie van deze TalenQuest is aangepast aan het gegeven dat een aantal leerlingen uit de klassen III, IV en V VWO deze Quest gezamenlijk gaan uitvoeren in het kader van een themamiddag.
In deze TalenQuest gaan de leerlingen idealiter in groepjes van vier leerlingen aan de slag met een zgn. realistische taak: lln moeten uit authentiek materiaal in de doeltaal (op het Internet) informatie verzamelen die het eiland Sicilië de moeite van een bezoekje waard maakt. Uit sites over het eiland Sicilië, Siciliaanse steden, bezienswaardigheden, natuur en streekgerechten moet informatie worden verzameld t.b.v. het samenstellen van een folder die gericht is op het promoten van dit Italiaanse eiland aan Nederlanders die nog weinig van dit eiland af weten of er een negatief beeld van hebben. Door de combinatie van tekst en visueel materiaal verwerven de leerlingen kennis over het eiland, diens steden, bezienswaardigheden, fauna en keuken. Ook leren de leerlingen gericht naar informatie te zoeken in teksten in de doeltaal, waarbij zij wederom geholpen worden door visuele ondersteuning in de vorm van beelden.
Bovendien moeten de leerlingen het als groepje eens worden over de keuzes die ze maken: wat vinden we noemenswaardig en waarom? En hoe gaan we dat uiteindelijk vormgeven in onze folder?
Om een vangnet te creeren voor de mogelijkheid dat er leerlingen ziek of anderszins afwezig zijn op de themamiddag en dat er dientengevolge geen groepjes van 4 leerlingen gevormd kunnen worden, is de mogelijkheid ingebouwd dat leerlingen ook in een groepje van 3 of zelfs 2 leerlingen de Quest kunnen uitvoeren. In dat geval geldt dat een selectie van de vier totaaltaken uitgevoerd moet worden (zie de leerlingpagina stappenplan). Binnen elk mogelijk scenario heeft elke leerling hoe dan ook 1 volwaardige taak
Deze TalenQuest is bedoeld voor leerlingen die bij voorkeur reeds ruim een half jaar Italiaanse les hebben gehad en al enige ervaring hebben met het zoeken naar informatie in Italiaanse teksten.
De originele versie van deze TalenQuest is specifiek ontworpen voor leerlingen uit 3 / 4 VWO die ruim een half jaar Italiaanse les hebben gehad. Hoewel ook 1 leerling uit 5 VWO deel zal nemen aan de geadapteerde TalenQuest, is het benodigde taalvaardigheidsniveau van de geadapteerde versie hier niet aan aangepast (er is in dit opzicht geen sprake van differentiatie binnen de Quest).
Naarmate leerlingen verder gevorderd zijn, kan een groter beroep worden gedaan op de complexiteit van de te raadplegen teksten (er kunnen complexere bronnen worden opgenomen), de complexiteit van de uit te voeren taken en / of de kwaliteit van het eindproduct (in de originele versie van deze TalenQuest is bijvoorbeeld sprake van een grotere mate van complexiteit van de uit te voeren taken)
Om deze TalenQuest uit te kunnen voeren dienen de leerlingen met het Internet overweg te kunnen. Voor het maken van het eindprodukt in de vorm van een folder, dienen leerlingen bij voorkeur om te kunnen gaan met Word en met handige tekstverwerkingsfuncties als kopiëren, knippen, plakken en lay-outaspecten. Kennis en vaardigheid m.b.t. het omgaan met opslagmedia als diskettes of CD's die gebrand kunnen worden, is daarbij welhaast onontbeerlijk.
Optioneel kan gekozen worden voor het presenteren van het eindproduct middels een powerpointpresentatie. In dat geval dienen de leerlingen om te kunnen gaan met het programma Powerpoint.
Voor het uitvoeren van deze TalenQuest dienen de leerlingen receptief dermate vaardig te zijn dat zij in staat zijn om in teksten in de doeltaal essentiële, basale informatie te vinden en te begrijpen.
Op productieve vaardigheden in de doeltaal wordt binnen deze TalenQuest geen beroep gedaan; het eindproduct wordt in het Nederlands geschreven en gepresenteerd.
De leerlingen werken samen in groepjes van 4 (of 3, of zelfs 2) leerlingen. Binnen het groepje werken ze op zelfstandige wijze aan taken die door het stappenplan worden gestructureerd en gestuurd; de docent biedt geen inhoudelijke hulp. Als groepje dienen de leerlingen samen te werken om tot een goed eindproduct te komen: er moeten keuzes gemaakt worden, taken verdeeld worden en de leerlingen moeten het eens zien te worden over zowel de taakverdeling, de keuzes alsook de vorm en inhoud van het eindproduct. De afzonderlijke taken vullen elkaar aan en elke taak is nodig als element van het eindproduct. Er is dus sprake van positieve wederzijdse afhankelijkheid. Ook is er sprake van individuele aanspreekbaarheid: het eindresultaat is het produkt van de groep als geheel en elk individueel groepslid is dan ook aanspreekbaar op het resultaat.
Na afronding van deze TalenQuest hebben de leerlingen
Ervaring opgedaan met het extensief lezen van niet te moeilijke teksten in de VT op het niveau N+1;
Ervaring opgedaan met informatie-verwerven middels ICT-middelen
Gebruik gemaakt van een tekstverwerkingsprogramma
Op zelfstandige wijze aan een complexe taak gewerkt
Samengewerkt met andere leerlingen met als doel te komen tot een gezamenlijk eindresultaat
Lees- en opzoekstrategieen toegepast om de juiste informatie te vinden
Gezamenlijk keuzes gemaakt t.a.v. de taakverdeling en de vorm & inhoud van het eindproduct
Keuzes gemaakt t.a.v. de gevonden informatie
Overleg gepleegd met hun groepsleden om keuzes onderling af te stemmen
Een gezamenlijk eindproduct ontworpen in de vorm van een folder
De leerzaamheid van deze TalenQuest wordt bewerkstelligd door de volgende elementen:
Er is sprake van rijk taalaanbod van het niveau N+1 (een niveau dat hoger ligt dan het huidige taalniveau van de leerlingen)
De input is levensecht, actueel en functioneel (informatief)
De input is gevarieerd (multi sensorisch)
Het ((talige) resultaat van de) taak is levensecht.
De taak is aantrekkelijk mede doordat leerlingen zelf een bepaalde mate van keuzevrijheid hebben
Het eindproduct van de TalenQuest is ook buiten de onderwijscontext zinvol.
Het betreft een open taak met meerdere goede oplossingen mist aan de randvoorwaarden wordt voldaan.
Leerlingen kunnen zelf (in overleg) een rolverdeling bepalen afhankelijk van talenten en interesse.
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen worden de leerlingen uitgedaagd zelf naar (meer) bronnen voor hun taak te zoeken.
Er is sprake van ingebouwde handelingsrestricties in de vorm van randvoorwaarden waar de (uitvoering van de) taak / het eindproduct aan moet voldoen.
Om deze TalenQuest met groepjes leerlingen uit te kunnen voeren, dient de school te beschikken over computers die door leerlingen gebruikt kunnen en mogen worden en die voorzien zijn van een Internetaansluiting en een Word-programma. In het meest ideale geval is er voor elke leerling een computer met Internet en Word beschikbaar. Daarnaast is het handig als er voor elke leerling een eigen diskette beschikbaar is, om de geschreven artikelen op op te slaan.
Idealiter beschikken de leerlingen in dezelfde ruimte tevens over naslagwerken als woordenboeken en / of (digitale) encyclopedieën.
Indien de school niet in deze middelen voorziet, kan de leerlingen gevraagd worden de TalenQuest thuis te maken, als daar de benodigde middelen wel aanwezig zijn. In dat geval is het aan te bevelen goede afspraken met leerlingen en ouders/opvoeders te maken omtrent de inhoud en het doel van de activiteit(en), rolverdeling en samenwerkingsmogelijkheden. Het is echter aan te bevelen de leerlingen als groepje zo veel mogelijk samen te laten werken aan de Quest, aangezien het samenwerken juist 1 van de pijlers van deze TalenQuest is!
In organisatorisch opzicht dient men rekening te houden met het feit dat voor het uitvoeren van deze gehele TalenQuest in haar huidige vorm naar schatting 2 SLU nodig zijn.
Als leidraad voor de tijdsplanning kan de volgende 'opdeling in 3 fasen' worden gehanteerd:
inleidend gedeelte (waaronder opstarten van de les, het lezen van de inleidende pagina's, het maken van groepjes, het verdelen van de taken, het maken van een tijdsplanning en het maken van afspraken omtrent de te schrijven artikelen): ca. 30-35 minuten
het zoeken van informatie op het Internet en het schrijven van de teksten : ca. 50 minuten
vervaardigen van het eindproduct (de folder): ca. 30-40 minuten
De beoordelingscriteria dienen van te voren duidelijk te worden gemaakt aan de leerlingen.
Voor de beoordeling van deze TalenQuest wordt gekeken naar de volgende aspecten:
het eindproduct (de folder) bevat alle punten zoals beschreven in de Evaluatiepagina voor leerlingen.
het eindproduct is het resultaat van groepswerk waarbinnen sprake is van individuele aanspreekbaarheid en positieve wederzijdse afhankelijkheid.
het eindproduct ziet er (in relatie tot de beschikbare tijd) verzorgd en aantrekkelijk uit en is in duidelijke taal geschreven.
De leerlingen die deze TalenQuest in deze vorm hebben uitgevoerd, hebben een beoordeling in termen van 'zeer goed / goed / voldoende / onvoldoende' gekregen.
Indien voor het resultaat een cijfer gegeven zou worden, zou de volgende weging kunnen worden gehanteerd:
eindproduct bevat de vereiste punten: 55%
eindproduct is resultaat van groepswerk, waarbinnen sprake is van individuele aanspreekbaarheid en positieve wederzijdse afhankelijkheid: 15%
eindproduct ziet er, gezien het tijdsbestek, verzorgd en aantrekkelijk uit: 15%
eindproduct is in duidelijke taal geschreven: 15%
Klik hier om de tekst van de leerlingenpagina 'criteri di valutazione' te lezen.
Ik houd mij bijzonder aanbevolen voor reacties van collegae op deze TalenQuest!
Aanvullingen, ervaringen, suggesties, opmerking en wat dies meer zij kunnen worden verzonden aan:
Zéér veel dank is verschuldigd aan mw. drs. D. Fasoglio, wiens TalenQuest "Quanto sei bella Roma" (www.cps.nl/Italiaans/Roma/index.htm) als inspirerend voorbeeld en als onmisbare leidraad voor deze Quest heeft gediend, zowel qua inhoud als qua vormgeving. Voor haar persoonlijke feedback op deze TalenQuest ben ik haar eveneens veel dank verschuldigd.
Deze TalenQuest is gebaseerd op het template van de Amerikaanse WebQuest Page.
Meer Nederlandstalige informatie over Talenquests is te vinden op de webkwestie site.