Sicilia: terra da scoprire
3. Procedimento
3. Procedimento
Sicilië
Afbeelding van user32212 via PixabayJullie gaan in groepjes werken.
In overleg met jullie docent worden nu groepjes van 4, 3 of 2 leerlingen gevormd.
De taken binnen de groep moeten worden verdeeld. Iedereen krijgt 1 taak.
Als jullie groep uit 4 personen bestaat, moeten de taken 1 tot en met 4 worden uitgevoerd.
Als jullie groep uit 3 personen bestaat, moeten de taken 1, 3 en 4 worden uitgevoerd.
Bestaat je groep uit 2 personen, dan moeten de taken 1 en 4 of 1 en 3 worden uitgevoerd (zelf kiezen).
Bekijk de taakomschrijvingen:
Verdeel nu in overleg de taken binnen de groep. Zorg dat iedereen tevreden is over zijn/haar taken.
Print het blad 'taakverdeling' en vul daarop in wie welke taak heeft.
Maak nu samen een tijdsplanning. Over uiterlijk 1,5 uur moet de folder klaar zijn.
De dingen die jullie in 1,5 uur moeten doen, zijn:
informatie verzamelen op het Internet
document schrijven in Word waarin je de door jou gevonden informatie beschrijft
samen de folder samenstellen (alle door jullie geschreven stukken samenvoegen en er een mooie folder van maken, zie stap 6)
Bedenk samen hoeveel tijd je voor elk onderdeel nodig hebt. Print het formulier 'tijdsplanning' en vul daarop de tijdsplanning in. Benoem nu samen 1 persoon uit jullie groep tot "Presidente". De Presidente houdt tijdens de rest van de themamiddag jullie tijdsplanning in de gaten.
Bekijk nu met zijn allen even kort op http://www.sicilyweb.com de website van het eiland Sicilië, zodat jullie allemaal een eerste indruk hebben van wat er op deze site te vinden is. Jullie moeten nu als groep de eerste (belangrijke!) beslissingen gaan nemen: spreek samen af:
hoe lang de artikelen die jullie gaan schrijven ongeveer moeten zijn
komen er plaatjes bij de artikelen? En zoja: hoeveel?
welke steden jullie gaan bespreken (vooral belangrijk als er 2 esperti di città e monumenti zijn!)
Neem even 5 minuten de tijd om afspraken over deze punten te maken.
Ga nu ieder voor zich aan de slag met je taak. Print je taakomschrijving en ga het Internet op.
Benut de bronnen die je vindt bij je taakomschrijving en op de pagina le fonti da consultare en probeer duidelijke, maar ook leuke informatie te vinden! Benut, indien nodig, een woordenboek (tip: ook dat kan on-line: zie de pagina Risorse).
De tekst die je gaat schrijven, schrijf je in Word. Het is handig nu meteen een Word-document te openen en de resultaten van je zoektocht daar meteen in bij te houden (tip: kopieer eventueel stukken tekst en plaatjes naar Word). Vraag aan de docente een diskette en sla je werk tussendoor vaak op op de diskette, zodat je niets kwijt raakt!
Bekijk samen met je groepsleden de artikelen die jullie hebben geschreven. Hebben jullie alle gevraagde informatie verzameld? Zijn de artikelen leuk om te lezen (en zijn de taalfouten er uit gehaald)?
Bedenk nu samen hoe je deze losse artikelen samen gaat voegen tot een leuke, mooie folder. Hoe gaat jullie folder er uit zien? (Heb je al een idee voor een voorblad? Moet de folder een titel krijgen? Krijgen alle artikelen een eigen titel? Welke plaatjes komen er in de folder?
Ga aan de slag met het maken van de folder. Zorg dat iedereen doet waar hij/zij goed in is! (wie is goed in het opsporen van taalfouten en het verbeteren van teksten? Wie kan leuke titels bedenken? Wie is handig in het zoeken van leuke plaatjes op Internet? Wie kan een leuke voorpagina ontwerpen? En wie is handig in het samenvoegen van de documenten tot 1 geheel?)
Vermeld op de voorpagina van de folder welke experts deze folder hebben samengesteld.
Als de folder klaar is, print je hem en lever je 1 exemplaar van de folder in bij de docent. (Natuurlijk mag iedereen ook een exemplaar voor zichzelf printen!)
Van de docent ontvang je een beoordeling en feedback op de folder. De docent zorgt ervoor dat de folder voor iedereen gekopieerd wordt, ook voor de mensen van de andere groep.
Uiteindelijk hebben jullie dus allemaal 2 folders over Sicilië, die echt interessant materiaal bevatten voor iemand die op vakantie gaat naar Sicilië.
Jullie hebben dus heel zelfstandig een echt bruikbaar product gemaakt!
Maar hoe vond je het nou eigenlijk om dat te doen? Hoe leuk vind je het om op deze manier bezig te zijn met het lezen van Italiaanse teksten?